Här har vi samlat vanliga frågor och svar.
Mer information hittar du på webben.
Ansökan och ärenden
Hur vet jag att mitt ärende skickats in?
Du får ett automatiskt svar när ditt ärende skickats in. En bekräftelse på att ärendet skickats in kommer till den e-postadress som du uppgett under Mina uppgifter. Du kan följa ditt ärende på Mina sidor.
Kan jag spara mitt ärende under tiden jag fyller i e-tjänsten?
Det går bra. Klicka på "Spara"-knappen. Det du hittills fyllt i sparas och du kan fortsätta härifrån när du loggar in nästa gång. Du kan sedan avsluta och återkomma vid annat tillfälle för att fullfölja ditt ärende.
Varför kan jag inte se mitt ärende under Mina sidor?
Det kan bero på flera saker.
1. Du har använt en extern e-tjänst. Då länkas du vidare till den externa e-tjänsten och återkoppling sker inte i Mina sidor.
2. Vissa e-tjänster kräver inte att du loggar in. Väljer du att skicka in ett ärende utan att vara inloggad blir du anonym och ärendet sparas inte på Mina sidor.
3. E-tjänsten är inte längre aktiv.
4. Ditt ärende har gallrats. Varje e-tjänst har olika gallringsregler.
E-legitimation
Vilken e-legitimation kan jag använda?
För att logga in i Mina sidor och i e-tjänsterna kan du använda Bank-Id, Mobilt Bank-ID, Freja eID och Foreing eID. Vissa e-tjänster kräver att du signerar e-tjänsten innan den skickas in. För signering av e-tjänsterna krävs Bank-ID eller Mobilt Bank-ID.
Hur gör jag för att skaffar e-legitimation?
Hör av dig till din bank så hjälper de dig att skaffa e-legitimation.
Det fungerar inte att logga in eller signera med e-legitimation. Vad kan jag göra?
Testa i första hand att din e-legitimation fungerar i annan tjänst. Kontrollera att du har e-legitimation installerad på den enhet där du försöker att använda den. Är giltighetsperioden aktiv? Om giltighetstiden löpt ut måste e-legitimationen uppdateras igen. Det gör du hos din bank.
Support
Jag får upp felmeddelande. Vad kan jag göra?
Testa att logga ut och sedan logga in på nytt igen. Om felmeddelandet kommer tillbaka kontakta oss på mejl, kommun@morbylanga.se , så hjälper vi dig vidare. Bifoga gärna en bild på felmeddelandet så är det lättare att hjälpa dig vidare.
Webbläsare
Kan jag använda min mobil när jag loggar in?
Du kan använda flera olika enheter när du vill logga in i Mina sidor och använda e-tjänsterna där eller följa ett redan inlämnat ärende. Du kan använda t.ex. mobiltelefon, dator, chromebook och iPad. För att tjänsten ska fungera så bra som möjligt använder du dig av en modern webbläsare. Om sidan ser konstig ut eller visar felmeddelande som "Sidan kan inte visas" behöver du se över dina inställningar i webbläsaren. Besök webbläsarens hemsida för att se hur du kan komma till rätta med problemet.